1 September 2013

1 september, SanBao

Geen tijd om bij te komen van de Arabieren in Abu Dabhi en van al die rijke bedoeïenen in een bloedhete zandbak die met hun diamanten spelen.
Ik zie een oudere vrouw met een, tja, wat is het, paardengebit of gezichtskuisheids gordel? Ze is in het zwart gekleed. Veel vrouwen zijn van top tot teen in het zwart gekleed. In de grote Moskee moeten Westerse vrouwen een boerka aan en dan merk je hoe het is in zo'n zwarte tent. Als de kap van je hoofd valt komt meteen een man  op je af: "kap op! "
De Moskee is gloednieuw. Alles is gloednieuw.  In de luxueuze shoppingmall bij de parfum afdeling is 80 % van de luchtjes 'for men'. Ik kan er nog dagen over schrijven.
Inmiddels ben ik, via Shanghai, thuis aangekomen, want zo voelt het. Wat heerlijk zijn de Chinezen! Ontspannen en gewoon!  Geen man/vrouw scheiding want bij Abu Dhabi vergeleken valt alles in het niet. Goed, bij een auto ongeluk  ligt de zwaargewonde, bloedende bestuurder na een half uur nog onbehandeld op straat tussen een grote menigte toeschouwers, maar ach.  Wie maalt erom.
Inmiddels lig ik na twee dagen reizen eindelijk in een bed. En wat voor een bed, een bamboe plank waarop een deken gespreid. Alles is mooi om mij heen, van de gevlochten manden aan de wand tot de roodbruine aarden voedselpotten toe.
Morgenochtend komt een taxi me halen om bij de Universiteit van Jingdezhen te kijken waar ik uitgenodigd was om een half jaar les te geven.

Maar daar is wel het een en ander aan vooraf gegaan....


Bamboe kamertje met gat in dak..

No comments:

Post a Comment