21 September 2013

Het Chinese Maanfeest

Het Chinese Maanfeest verhaal:
Er draaien vele zonnen boven ons die de aarde dor en droog maken en voor hongersnood zorgen. Dus is er een man met pijl en boog die de zonnen neerschiet. Hij krijgt als beloning voor deze daad een elixer waarmee hij het eeuwige leven zal krijgen en op de maan mag gaan wonen. Dan komt er een dief die het elixer wil stelen. Maar uiteindelijk steelt de vrouw van de zonneschutter het drankje. Ze vliegt naar de maan terwijl haar man nietsvermoedend nog steeds zonnen schiet. De dief, die achter het net vist, moet voor straf eeuwig bomen kappen.

Dit verhaal gaat over hebzucht. Er zijn twee kampen; vrouwen zeggen dat de man een graaier is er daarom gestraft wordt terwijl mannen vinden dat de vrouw iedereen een loer draait en een prijs krijgt die haar niet toekomt.

Vanavond, 19 september, op het Maanfeest sta ik op het programma om te zingen. Nu luisterde ik vroeger vaak naar de radio: '' Zing een lied of niet" met Piet Muyselaar, zijn Deense vrouw Rasa en de hond Doeshka. Ik weet dus wat zingen is. Ik zing een droevig lied over de man die de sterren uit de hemel schiet en de hebzuchtige vrouw die het drankje steelt. Een beetje over mezelf dus. Want hoewel ik over mijn lijk nog niet het eeuwige leven wil hebben steel ik wel drankjes. Ik ben niet gehinderd door gĂȘne, erg belangrijk als je niet kunt zingen. Mijn speciale jurk en hoofdtooi moeten de aandacht afleiden van mijn wegglijdende keelklanken. Ik ben Bianca Castafiori en lach bij mijn aanzien in deez spiegel.
Men valt stil.
Ik zing.
Camera's klikken, opnames worden gemaakt, ik kijk naar een zee van uitsluitend lenzen. De hond gaat nog net niet huilen maar valt me wel aan. Na de zang maakt de Nationale televisie een diepte interview, life uitgezonden. Wat ik hier doe. Of ik " gelukkig Maanfeest" in het Chinees kan zeggen. Of ik nog wat in het Chinees kan zeggen. Vind ik de Chinese cultuur leuk? Daarna is het feest afgelopen.
Iedereen gaat thuis vast veel en vaak het zingende filmpje bekijken.

1 comment:

  1. Kunnen wij dat zingende filmpje hier ook bekijken? Sleutelwoord: You Tube. Liefs, Bart

    ReplyDelete