14 September 2013

Druk uitoefenen

Je bent vrouw. En dat is goed. Totdat je moet onderhandelen. Want dan is het fout.
In het land vol bruidsjurkjes, doe je vrouwelijk, zacht en lief. Niks vuist op tafel. Als man doe je nors en hovaardig. Je huilt niet, ook niet als je kleien modelstudie per ongeluk op de grond flikkert en je wilt eigenlijk huilen. Dan huil je niet. Want je bent man. (jongen)

Na anderhalve week lesgeven komen de hoge heren Druk Uitoefenen. Vivian, mijn vertaalster, vertaalt: ik móet twee maanden lesgeven want dat is mijn plicht. Het is mìjn verantwoordelijkheid naar de school en naar de studenten. Zij zijn hier om mij te helpen. Ze doen het voor mij. Want ik verlies mijn gezicht als ik na een maand stop. Zìj verliezen óók hun gezicht. Ze houden van me. Zij deden hun best om mij deze baan te geven dus nu moet ik iets terug doen. Ze zullen me niks betalen als ik wegga. Ik verlies mijn slaapruimte. (dat vieze hol) Ik zeg dat ik terug moet naar de klas (in veertig graden hitte, zonder water uit de kraan). Vivian geeft mij drie pagina's met redenen waarom ik niet stoppen mag na deze maand. Ook zij houdt veel van mij. De studenten ook. (verstaan geen Engels)

Het lijkt wel de S.C.
Ik ben van slag.
Geef ik niet al veel tijd aan de school? 's Ochtends werk ik scherp en geconcentreerd aan eigen werk. ' s Middags geef ik les. Dat doe ik goed en doortastend. Direct na aankomst heb ik dit niet zo gepland maar ben toch akkoord gegaan. Ik kom hier ten slotte voor mijn eigen werk.

Later hoor ik dat dit Chinese tactiek is. Als vrouw hoor je zacht te zijn. De mannen verhogen de druk, doen bozig, gekwetst. Zelfs als je klare taal geeft, vertaalt de vertaler dit in zachte lievige tekst. De mannen pikken geen 'nee' van een vrouw. Het is echt zo.

S.C. : Scientology Church.
Het eerste resultaat

No comments:

Post a Comment