2 October 2013

Spinoza!

Het kon niet uitblijven, ik moest het doen tegen alle goede raad in: ik heb spinozabeeldjes gemaakt. Sorry sorry sorry, ik kon niet anders. Hier zijn ze, ik buig het moede hoofd, ik heb het gewoon gedaan.
Er is een zittend Spinoza beeldje, als ontwerp voor het grote beeld van drie meter vijftig, waarvoor de opdracht nog komen moet. Ik maak het in een oplage maar elk beeldje is toch weer anders. Sommigen zijn juist niet geglazuurd, beschilderd of kaal gelaten. Sommigen zijn blauw, of juist groenig. En dan heb ik, jawel, de Hang Spinoza. Ik zit in het land van de Hang Chinezen dus je kan er op wachten dat er ook een Hang Spinoza komt en hier is tie dan. Een punaise in de wand om hem op te hangen is voldoende. Ik maak er een heleboel.
Ik heb ook een paar Spinoza-borden klaar. Na vier jaar tekeningen voor het boek te hebben gemaakt, staan die tekeningen nu op porseleinen borden. Dat is een uitdaging, want het is steeds weer een verrassing hoe het Delft-blauw uitpakt in de oven.

Het uiteindelijke doel is dat ze bij de presentatie van een beeldboek over Spinoza gepresenteerd worden. Dat zal in 2014 februari zijn in het
Joods Historisch Museum in Amsterdam. Het boek heb ik samen met schrijver Erik Bindervoet gemaakt.

Ik wil ook een Spinoza-servies maken met lepels en vorken, koffiekopjes en soepkommen met Spinoza, borrelnotenbakjes, theepotten, bloembakken, cake-vormpjes  maar dat mag allemaal niet van de uitgeverij 'Wereldbibliotheek'.
"We zijn geen brodenverkopers, Saskia" en dat is waar.
Dus laat ik het hierbij.
Wel jammer.



2 comments:

  1. Graag zou ik bij deze een hang Spinoza willen bestellen. Kunt u er 1 voor mij reserveren? Hartelijk Dank!

    ReplyDelete
  2. Ik geniet met volle teugen van je belevenissen. En ik heb net mijn nasa schuimmmatras naar zolder gesleept en ga vannacht ook eens op een slaapplank proberen. Effe Chineesje spelen. Meevoelen met jou. Hou je ons op de hoogte verder? Liefs! Bart

    ReplyDelete