23 November 2010

Expositie


Een werkperiode sluit je af met een expositie. Wanneer is een werkperiode beeindigd? Wanneer je licht humeurig bent.  Dan is de periode ten einde en is het tijd voor een tentoonstelling.  Het kleiwerk gaat dan in een oven en dat is dat. De oven brandt ongeveer een dag. Lijkt simpel. 
Niets is minder waar!  
Want de oven is nog geladen aan en overmorgen is de opening gepland. Waarom is de oven nog niet geladen? Dat weet niemand. De Ovenlader komt uit een bekende ovenladerfamilie. Dus doet hij niks fout. Ineens wordt de oven toch geladen. 
Er is paniek want er gaan dingen fout, zoals vieze vingers op het glazuur. De Ovenmeester, (die de oven áánsteekt) z'n schoonmoeder is overleden  dus wordt de oven niet aangestoken. Morgen komt er een andere Ovenmeester wiens schoonmoeder niet dood is. Die moet 12 uur lang zowél de oven als de vier gasflessen in de gaten houden 
Wil van Blokland en ik hebben sulfietwijn gekocht en nootjes. Ik maak van papier aanplakbiljetten met pijlen waarop staat:" Expositie van Wil & Saskia, kom allemaal!" (in het Chinees) en ik prik ze met punaises op de deuren. Met grote dweilen kuisen we de vloeren en iedereen is uitgenodigd. Wil is vier uur naar de kapper geweest en oogt geweldig met rood haar. Ik zal een rode geluksjurk met metalen ketenen en partieel bont dragen en een speech uitspreken met mijn dank. Heet water in kommen drinken we tegen de koude, die wijn is maar voor het idee. 
Morgen weten we of ons werk goed of niet uit de oven komt. Direct aansluitend is de opening en neerzetten van het werk is een fluitje van een cent. Mijn grootste werkstuk (150 cm) ligt in brokken onder de trap. Scheelt in tillen. 

Op de dag van de opening regent het pijpenstelen! Ik heb lijm aan mijn vingers, dat wil er niet meer af. Alles kwam VOLKOMEN verdraaid en kapot uit oven maar ik heb alles geplakt en nu ziet het er leuk uit. Mijn grote kapotte beeld staat buiten met erop het bord:"Expositie". 
Binnen staan schalen met vruchten, buiten is het aardedonker en om zeven uur druppelen de mensen binnen. Rond half acht is het bomvol, zeker twintig mensen. Ik zing ter opening van de expositie een Italiaans lied met Chinese woorden, want de Italiaanse tekst ben ik vergeten. Daarbij: ik ben nu veel beter in het Chinees.
Het is een geweldige opening. Morgen komt de Boxmaker om de dozen op te meten voor transport. De expositie is maar voor één avond.

Saskia

Vlak voordat alles de oven ingaat

Mijn expositie links

Mijn expositie rechts. Wil staat bij het raam, 
haar werk staat in de aangrenzende ruimte.

Ik zing.

met Molly.










1 comment:

  1. gelukwensen met de expositie, leuk het te kunnen delen met je omgeving daar;
    ploeteren met de oven, ja het luistert zo precies, maar met plezier en speelse improvisatie maken jullie er toch een feest van!
    ik zie pittige paardjes met berijders, ook tekeningen, maar nog niet goed te zien.
    groet, louis

    ReplyDelete