12 November 2010

De klei- en andere werken.


Wat heb ik nu gemaakt na 5 weken stug werken in dit materiaal dat mij toch relatief onbekend is?
 Ik wilde een groot stuk maken uit diverse delen die op elkaar passen. Ik wilde een mal maken van een paard en ik wilde een vaas beschilderen en  experimenteren met glazuren.  Ik wilde een assistent. Ik wilde met inkt tekenen.

Allemaal gedaan! Met wisselend succes, dat wel... 

Voor de assistent (jonge student die niks weet) was ik nog zenuwachtiger dan hij voor mij. Ik maakte voor hem schoon en uiteindelijk ging hij mijn werk netjes maken. De kleirulletjes wegharken. Ik kon hem niet duidelijk maken dat ik hem niet meer wilde dus de volgende dagen kwam hij opgewekt weer rulletjes gladmaken.  Toch is er iets Groters dat hem heeft doen begrijpen dat het niet ging met de Vreemde Buitenlander.  
Het grote stuk (drie dragers, daarop twee dragers en daarop een liggende stier op blok) is nog steeds niet droog, het zal misschien niet gebakken worden want ik kan in mijn eentje niet zo'n grote oven vullen. 
De paardenmal is gemaakt. 
De kleinere beelden lijden onder breuk en barst. 

Wegens het ontbreken van (Engelssprekende) begeleiding lijkt het bij sommige werkjes of er een grote emmer yoghurt overheen is gegooid. Blauw/wit en hoogglanzend lachen de beelden mij uit en ik kijk naar ze alsof ze door een onbekende zijn gemaakt. Voordat ze de oven ingaan kijk ik bij de glazuurafdeling: 5 grote emmers met gebarsten droge emulsie. Er hangt een glazuurkeuzeplaat aan de wand: die is overbodig want juist die kleuren zijn hier niet aanwezig. Ik koop in de stad een potje glazuur met Delftsblauw en nu staat er een nieuwe Stier klaar in yoghurt gedoopt met Delfstblauw geschilderde krullen en bruine vlekjes. Ook het Paard heeft de mazelen met blauwe vlinders. 
Ik maak nog een paar paarden, hopend op zonnig weer in verband met drogen. Het werk kan immers pas gebakken worden als het door en door droog is. Vandaar dat ik bij aankomst meteen als een dolle hond werk produceerde, nu doe ik rustiger aan.  

Ik heb een schilderateliertje gemaakt in een onaf bijgebouw. Met inkt en kwasten teken ik op dun rijstpapier. 

Timing dicteert dat ik geen nieuw werk in klei meer maak maar hooguit nog wat glazuur experimenteer. Zojuist raakte ik geheel over mijn toeren door het volgende: maak ik een mal van het grote beeld? Als ik drie exemplaren uit de mal haal zijn ze dunner, drogen ze sneller en is er grote kans dat er eentje góéd uit de oven komt. De keuze is al gemaakt en het beeld is gebarsten in de oven. 

Saskia

Bijna alles op een tafel

Werken in de grote binnenplaats

Tekeningen op rijstpapier

Teken-atelier

De maaltijd

Rijst eten





No comments:

Post a Comment