28 October 2010

Werk


Bijna drie weken ben ik hier, en wat het ik gemaakt? 7 plaquettes  waarop met glazuur getekend is, een paard met ruiter, een stier met vrouwfiguur, een kar waarvoor 3 paarden(klein) een onderkant van een beeld met drie grote dragers (180 cm. hoog), en twee modelletjes plus beschilderde vaas. Niet meegerekend de twee beschilderde borden en nog een paard met ruiter. Alles klaar om te drogen, en dan te proefglazuren. Over het nieuwe paard laat ik een mal maken, dat kunnen ze hier geweldig goed en anders dan ik het doe.
Ik kijk overal naar de glazuren, naar de beschilderingen, naar de manieren van besnijden. Het weer zit niet mee want het droogt langzaam en tevens moet je een oven vol hebben gemaakt om te stoken. Samenwerken kan, maar niet iedereen kan in dezelfde oven. 
Verder is het geweldig leuk om alles te zien hoe het gaat met spuiten of kwasten van glazuur, engobes (kleislib) opbrengen maar er is echt nobody die mij helpt met hoe het moet gebeuren. Behalve die Newzeelander (Pieter Lange), dank zij hem zijn er nu 4 stuks van mij biscuit gebakken. Vrijwel niemand van de chinezen spreekt engels dus tja. En de grote baas is veel bezig met andere projecten.  
Ik krijg een stuk in de plaatselijke krant want mijn type beelden hebben ze nooit eerder gezien terwijl ik gewoon op safe speel en van die chinees-achtige paarden maak. Niks experiment met vorm. Daar is het hier ook niet de plek naar, ik moet met klei en glazuur werken en daarvoor moet je eerst werk gebakken hebben. Hoe krijg je een oven vol? En boven alles: hoe maak je duidelijk aan de ovenchinees dat hij de oven vult! Want dat lijkt makkelijk maar niets is minder waar. Ondoorgrondelijke redenen zorgen ervoor dat dat niet gebeurd. Ineens zie ik mijn werk toch nog op de tafel staan terwijl de houtoven al geladen is. Blijkt dat juist dát werk weer niet in zo'n oven mag. Of juist wel. 
Er zijn genoeg andere zaken die ik kan doen: zal ik gewoon-, geel- of wit porcelein nemen?(nog nooit mee gewerkt!) Zal ik een pot draaien?(haast nooit gelukt) Zal ik een bord of vaas beschilderen of bekrassen?  
Eergisteren was er een film over calligrafie, ik wist niet wat ik zag, het was alsof de kwast danste op het papier. Gisteren deed de calligrafiekunstenaar het in het echt voor en we dromden allemaal om hem heen, de camera's klikten dat het een aard had. De kunstenaar moest natuurlijk eerst opwarmen met calligraferen maar daarna begon het: wéér wist ik niet wat ik zag. Het werd een vermoeide strafwerkexcercitie. Dat zie je veel, de kunstenaars kunnen hier op aanvraag de mooiste vogels en landschappen maken: allemaal hetzelfde. Zelf merk ik dat ik mezelf evenmin tijd geef om iets nieuws te maken, maar daarentegen is alles eromheen nieuw!

Saskia










1 comment:

  1. Wat een produktie !!! Die stier mn vind ik prachtig. Zo te lezen en te zien vermaak je je wel. En dan lekker met blote armen, terwijl hier de winter alweer flink toesloeg, nachtvorst, tot pap bevroren courgettes, de kachel goed opjutten, ach, dat heerlijke plattelandsleven.
    Krijg je die banier ook mee naar huis ? Zal goed staan op de Nassaukade.
    Veel verder plezier en crea gewenst, uit Merles.

    ReplyDelete