13 October 2014

Chinese les

Elke dag een half uur les. Ik leer wat cement, slib, ijzer en steen, koper, goud en zilver in het Chinees is.
Ik leer te zeggen: dik, dun, lang, kort, wijd en smal.
Gisteren vroeg ik of iets van cement was in plaats van klei, tòch weer fout geleerd. "Geluk", mijn leraar, bereidt de les voor met deze woordjes en gesprekjes in het chinees. Iedere ochtend doe ik mijn huiswerk, het gaat best goed. Mijn uitspraak is als een dove, de klemtoon gaat steeds fout en dan verstaat niemand je meer.  Als tegenprestatie krijgt Geluk engelse les van mij. Over tien dagen heeft hij examen: een gesprek met een engelse meneer van de Art academy London. Waar haalt hij het vertrouwen vandaan te denken dat hij aangenomen wordt? Geen idee. Zijn vriendinnetje, kartonnen prinsesje met poppegezichtje, spreekt een onbegrijpelijk taaltje dat voor engels doorgaat en doet straks hetzelfde examen. Ze zit muizerig naast haar vriend.
Van de weeromstuit word ik streng en hard: "Zeg dat Londen niet zonder jou kan! dat ze jòu moeten nemen, dat jìj de beste bent!" Alle gemiste kansen uit mijn verleden komen als een vuist terug en ik ga ze hiervoor behoeden. 
Als kalveren kijken ze me aan. Grote mevrouw doet raar. 
Maar gauw dik wijd hoog laag rubber en plastic oefenen. 
Su lio, bo xiang, dīao kè, zhân lân, nuà láng.


's Avonds is er feest met muziek. Kartonnetje danst (onder dwang) als een mug op een plasje water.



2 comments:

  1. Is dit Geluk?
    Bob

    ReplyDelete
  2. Dansen als een mug op een plasje water, wat mooi gevonden, ik zie het helemaal voor me !
    met stevige groet van Marion

    ReplyDelete