26 November 2012

Laatste loodjes, losse flarden

Op de locale radio is er de roep om oorlog tegen japan. Er is nog meer stemmingmakerij. Studenten staan voor de ingang te demonstreren en ballen hun vuisten, weg met Japan! Mijn Chinese vriendin demonstreert mee. Beroemde Japanse sprekers zien hun lezingen van de agenda gehaald.Van oudsher is het kleine eiland van China en Japan wil het hebben vanwege de olie. Wat is nu een klein eiland? Ja, maar hierna willen ze al die andere kleine eilanden ook!
Als Chinese jongeren samenwonen met hun vriendje of vriendinnetje mogen hun ouders dit, zelfs na jaren samenwonen, niet weten.
De jongeren voelen de zwaarte van de eeuwen oude Chinese cultuur op hun schouders rusten en kunnen daarom bijna niet tot iets nieuws komen. Contact met buitenlanders is dan belangrijk want die brengen je tot nieuwe ideeën. Met hen kan je je engels oefenen. Engels spréken wordt nauwelijks geoefend op school.  Heel modern is koffie drinken in coffeeshops.
Ouderen worden ziek van de moderne melkproducten, ze krijgen bloeddrukproblemen.
Heel voorzichtig accepteert men tegenwoordig het verschijnsel homofilie, maar je spreekt er niet over.
Wel kan je inmiddels alles zeggen wat je vindt, mits je het niet op het internet of in de krant zet. Facebook is verboden. Bepaalde sites (zoals mijn eigen siten) zijn niet te openen.

Mijn twee maanden zitten erop, ik ben bijna terug in Nederland.
Ik heb een invitatiebrief op zak van het 'Jingdezhen Ceramic Institute', afdeling Sculpture, om er een half jaar les te geven. In december staat er een artikel over mijn werk van de afgelopen twee maanden in het magazine 'China Ceramics'.
Ik heb een geweldige tijd gehad.

No comments:

Post a Comment