3 November 2015

De stad en de poort

Het is gek om de blog weg te sturen, alsof ik een fles met een boodschap in zee gooi. Af en toe spoelt ook hier een fles aan.
Dan hoor ik over onze koning, handelsbetrekkingen, opgesloten bloggers, einde van de één- kind politiek en overmatig rookgedrag van de Chinezen. Daar weet ik allemaal niets van.

Er is een nieuwe burgemeester in Jingdezhen. De vorige was een oplichter die alles in eigen zak stak en cadeaus gaf aan zijn lakeien. Dat was goed voor de porseleinindustrie, want onder andere van mij, werden er beelden en vazen aan hooggeplaatsten weggegeven. Dat gebeurt niet meer. De stad moet schoon en nieuw. Het modderpad naar de buitengebieden heeft plaatsgemaakt voor een gloednieuwe snelweg. Oude wijken liggen platgewalst waar binnenkort torenflats gebouwd worden. Stinkende bergen vuilnis zijn elke ochtend weg gebezemd door vrouwen met strooien hoeden en de gaten in het trottoir worden gerepareerd, vrijuit spreken en schrijven is ook vuil, dat mag steeds minder.


Drie dagen staat de poort in de oven. Overmorgen is hij klaar. Ondertussen beschilder ik de vazen die erbij horen, want alleen maar een poort is niet genoeg.
Als je door de poort heen stapt moet er daarna wel wat te vinden zijn.



1 comment:

  1. prachtig idee Vellie, zo'n poort ! Monumentaal !
    Goed werkbaar concept,lekker afgebakend
    Hoe gaat het met je voet , slaat de antibiotica aan ?
    Belangrijk om goed te checken !, anders terugkomen !!!! groetjes aan de anderen
    xxxxSmul

    ReplyDelete