24 November 2014

Klaar!

De kisten zijn tjokkevol en dicht. Het kleinste timmermannnetje van heel china heeft de grootste kratten voor ons gemaakt.
Ik gooi nog snel per ongeluk een werkje kapot. Samen met de ovenman, die op Mick Jagger lijkt, ga ik met Inge op de foto. Met Mick Jagger kon ik een gesprekje in het Chinees voeren, dat kan  niet met iedereen. 
Tijd voor ontspanning en wat ga je dan doen? Kleren kopen!
Ik heb een te grote muts gekocht, een te kleine jekker, - schoenen en - wanten. Nu nog - laarzen. Ik kom geheel nieuw naar huis.

Eenmaal in Shenzhen (een gloednieuwe stad met dertig miljoen inwoners, een woud van wolkenkrabbers en de lucht grauw van vervuiling)  word je aan de grens met een foto-pistool doorgelicht. Mannen met mondkapjes verblinden je gezicht met een zaklamp. Over de grens, in Hongkong, is het ineens groen en fris. Er is toegang tot internet wat vaak moeilijk was in China. Mijn website en facebook waren altijd geblokkeerd.
Voor het eerst in twee maanden lees ik mijn eigen blog!
Ik ga terug naar Nederland met een rijk gevoel over alles wat ik gedaan heb.

Over een maand zijn de kratten met het werk aan in Rotterdam. 


met Mick Jagger

1 comment:

  1. ik heb weer genoten van je belevenissen in woord en beeld, dank je wel voor het delen van je rijkdom!

    Marilyn

    ReplyDelete