26 March 2015

Expositie in Delfi Form, Zwolle tot en met 25 april.

Mijn nieuwe China werk staat tot en met 25 april in Galerie Delfi Form, Zwolle.
In Jingdezhen, ontstonden de werkstukken als vanzelf.  
Op de vazen tekende ik vieringen van onbekende feesten, figuren met gehoornde mutsen die met bijenzwermen dansen. Kale monniken spelen luit voor de koningin met een geitje aan haar zij. Ik had haast want de ovens wachtten en ik tekende voort: beeldhouwers werken aan een manshoge kop terwijl in de deuropening een bezoeker in het zonlicht wacht. Wijze vrouwen troosten jonge maagden terwijl aanbidders ongezien haar aandacht trekken. Gevaarlijke blootborstige krijgers te paard met speren en bontmantels. Spetters van ijzerchloride zorgen voor nieuwe ideeen. 
De vazen zijn dragers voor de portretten van de grote Casuaris, de Kaketoe, de zwartgeblakerde gehoornde Bokkenkop. 
Er zijn Giraffenkoppen op de trapezium consoles. 
De eenhoorns zijn de enige niet bestaande dieren in deze collectie. 
Op de trapezium consoles zijn leeuwentemmers te zien, tuinders verzorgen bomen, spelen met honden, apen zitten achter elkaar in een rij. 

Mijn Chinese collectie 2015 kenmerkt zich dit keer door het gebruik van ijzerchlorides. In de vele schakeringen roodbruin lijken de dierenvazen en de grote borden aards. Alleen de voetstukken met koerende doffers zijn, samen met de gekleurde Kaketoe- en Casuariskoppen, hoogglans glazuurd. De uit hardhout gesneden ronde onderzetters dienen als fundering.


www.delfiform.nl 






No comments:

Post a Comment